NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
In het kader van de decentralisaties onstaan er tussen de gemeente en publiekrechtelijke en privaatrechtelijke partijen op het gebied van zorg, jeugd en werk diverse gegevensstromen. CORV, (gegevensuitwisseling justitiële domein), Gemeentelijk Gegevensknooppunt (berichtuitwisseling voor zorgtoewijzing en declaratie Jeugd, berichtuitwisseling voor zorgtoewijzing i-WMO, berichtuitwisseling voor inzage indicaties WLZ), web portaal SVB (berichtuitwisseling met SVB voor trekkingsrecht PGB). Ook vinden er eenmalige gegevensoverdrachten Jeugd en AWBZ cliënten plaats.
Welke gegevens zijn als archiefbescheiden in de zin van de Archiefwet aan te merken en vallen onder de in de Archiefwet bedoelde zorg van het college?
Tags:
Ik heb aan de VNG een vraag neergelegd over verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zie deze reactie
En voor de WMO
In het antwoord ben ik vooral ingegaan op de Jeugdwet, maar de antwoorden gelden ook voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Indien een private instelling een wettelijke taak uitvoert dan is deze zelf archiefzorgdrager en –beheerder. En dan geldt er toezicht door de Erfgoedinspectie.
Indien het gaat om een publieke/gemeentelijke organisatie met een wettelijke taak dan is de gemeente archiefzorgdrager en beheerder. Op dat moment is er intern toezicht en generiek provinciaal toezicht.
Met vriendelijke groet
Mevrouw Lydia Jongmans, VNG
http://www.vng.nl/onderwerpenindex/decentralisaties-sociaal-domein/...
https://www.vng.nl/files/vng/20140220-organisatievorm-amhk.pdf
Mart Mommers zei:
Ik heb aan de VNG een vraag neergelegd over verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zie deze reactie
Yvonne, bedankt voor de tip. Ik heb de groep toegevoegd
Mart,
Bedankt voor je reactie. Helaas kan ik geen Word bestand vinden, alleen mappen met XML's
Mart Mommers zei:
Ik heb aan de VNG een vraag neergelegd over verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zie deze reactie
Aan het eerste berichtje heb ik een docx bestand toegevoegd. Dat zou je moeten kunnen openen. Lukt dat niet, stuur me dan een pb dan stuur ik het bestandje wel naar je toe.
Marc Bonnes zei:
Mart,
Bedankt voor je reactie. Helaas kan ik geen Word bestand vinden, alleen mappen met XML's
Mart Mommers zei:Ik heb aan de VNG een vraag neergelegd over verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zie deze reactie
Zie ook aankondiging regiosessies link
Mart Mommers zei:
En voor de WMO
In het antwoord ben ik vooral ingegaan op de Jeugdwet, maar de antwoorden gelden ook voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Indien een private instelling een wettelijke taak uitvoert dan is deze zelf archiefzorgdrager en –beheerder. En dan geldt er toezicht door de Erfgoedinspectie.
Indien het gaat om een publieke/gemeentelijke organisatie met een wettelijke taak dan is de gemeente archiefzorgdrager en beheerder. Op dat moment is er intern toezicht en generiek provinciaal toezicht.
Met vriendelijke groet
Mevrouw Lydia Jongmans, VNG
http://www.vng.nl/onderwerpenindex/decentralisaties-sociaal-domein/...
https://www.vng.nl/files/vng/20140220-organisatievorm-amhk.pdf
Mart Mommers zei:Ik heb aan de VNG een vraag neergelegd over verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zie deze reactie
Onderstaande ter aanvulling/nuancering.
Ik heb de beschikbare modelovereenkomsten van de Jeugdzorg doorgenomen op artikelen inzake de archivering:
Modelovereenkomst jeugdzorg plus, artikel 12 en Bijlage D: archivering conform Archiefwet, toezichthouder is de gemeentearchivaris
Modelovereenkomst LVB zzp4&5, artikel 12 en Bijlage E: archivering conform Archiefwet, toezichthouder is gemeentearchivaris
Modelovereenkomst Jeugdbescherming en jeugdreclassering: art 12, geen verwijzing naar Archiefwet. Toezicht ligt bij de Erfgoedinspectie
Modelovereenkomst specialistische Jeugd GGZ bovenregionale kjp, art 12 alleen bewaartermijn en privacy, geen verwijzing naar Archiefwet, niet over archieftoezicht.
Wat betreft de WMO: art. 2.6.4 WMO 2015: het college kan de uitvoering van de WMO (behoudens de vaststelling van rechten en plichten van de cliënt) door derden laten verrichten. Het college is hiervoor primair verantwoordelijk.
Volgens mij volgt hieruit dat het college ook primair verantwoordelijk is voor de informatie voortvloeiend uit die taken en dat het toezicht bij de gemeentearchivaris ligt.
Wanneer een private instelling een taak uitvoert namens het college, blijft het college zorgdrager voor wat betreft de informatie die voortkomt uit deze taak, en de gemeentearchivaris toezichthouder.
Afgelopen vrijdag kwam er weer een modelovereenkomst in de nieuwsbrief van de VNG voorbij, dit keer voor bovenregionale Kinder- en Jeugdpsychiatrie.link
Tekst:
Administratieve verplichtingen
De Opdrachtnemer neemt te allen tijde de in bijlage B opgenomen voorschriften terzake van registratie, validatie, declaratie, informatie en overige administratieve voorschriften in acht.
Hallo Stinie e.a.
Vandaag onderstaand antwoord van de VNG ontvangen op jouw reactie/nuancering.
1. Het college is primair verantwoordelijk is voor de informatie voortvloeiend uit wettelijke taken van de gemeente die door private instellingen worden uitgevoerd.
Omdat in de praktijk vaak echter niets op schrift is geregeld, blijft dit een dood letter en op het moment dat er een incident zich voordoet, is er sprake verwarring over verantwoordelijkheden. Teneinde het archiefbeheer en het zorgdragerschap goed te reguleren is daarom in artikel 12 van de modelovereenkomst mbt jeugdhulp die je onder noemt. Indien benoemd, berust het toezicht bij de gemeentelijke archiefinspectie.
2. Echter, daar waar een instelling vanuit de wet een taak heeft opgedragen gekregen, geldt deze als een ZBO, die zelf zorgdragerschap heeft, en is er sprake van toezicht door de Erfgoedinspectie.
Dat is het geval bij de Bureaus Jeugdzorg (nu) en de gecertificeerde instellingen (in de Jeugdwet die per 2015 ingaat).
Stinie Francke zei:
Mart Mommers zei:En voor de WMO
In het antwoord ben ik vooral ingegaan op de Jeugdwet, maar de antwoorden gelden ook voor de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Indien een private instelling een wettelijke taak uitvoert dan is deze zelf archiefzorgdrager en –beheerder. En dan geldt er toezicht door de Erfgoedinspectie.
Indien het gaat om een publieke/gemeentelijke organisatie met een wettelijke taak dan is de gemeente archiefzorgdrager en beheerder. Op dat moment is er intern toezicht en generiek provinciaal toezicht.
Met vriendelijke groet
Mevrouw Lydia Jongmans, VNG
http://www.vng.nl/onderwerpenindex/decentralisaties-sociaal-domein/...
https://www.vng.nl/files/vng/20140220-organisatievorm-amhk.pdf
Mart Mommers zei:Ik heb aan de VNG een vraag neergelegd over verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Zie deze reactie
Onderstaande ter aanvulling/nuancering.
Ik heb de beschikbare modelovereenkomsten van de Jeugdzorg doorgenomen op artikelen inzake de archivering:
Modelovereenkomst jeugdzorg plus, artikel 12 en Bijlage D: archivering conform Archiefwet, toezichthouder is de gemeentearchivaris
Modelovereenkomst LVB zzp4&5, artikel 12 en Bijlage E: archivering conform Archiefwet, toezichthouder is gemeentearchivaris
Modelovereenkomst Jeugdbescherming en jeugdreclassering: art 12, geen verwijzing naar Archiefwet. Toezicht ligt bij de Erfgoedinspectie
Modelovereenkomst specialistische Jeugd GGZ bovenregionale kjp, art 12 alleen bewaartermijn en privacy, geen verwijzing naar Archiefwet, niet over archieftoezicht.
Wat betreft de WMO: art. 2.6.4 WMO 2015: het college kan de uitvoering van de WMO (behoudens de vaststelling van rechten en plichten van de cliënt) door derden laten verrichten. Het college is hiervoor primair verantwoordelijk.
Volgens mij volgt hieruit dat het college ook primair verantwoordelijk is voor de informatie voortvloeiend uit die taken en dat het toezicht bij de gemeentearchivaris ligt.
Wanneer een private instelling een taak uitvoert namens het college, blijft het college zorgdrager voor wat betreft de informatie die voortkomt uit deze taak, en de gemeentearchivaris toezichthouder.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door