NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Binnen mijn organisatie is er een discussie gaande over de vraag of de datum vh document (niet te verwarren met de datum van verzending) op een uitgaande brief moet staan.
Weet iemand in hoeverre een gemeente hiertoe (wettelijk) verplicht is?
Tags:
Als zo'n wettelijke eis zou bestaan, dan zou ik hem in de Awb verwachten. Ik heb even snel gekeken, maar ik kan zo 1-2-3 niks vinden.
Ik zou wel een datum vermelden bovenaan de brief. Of dat de creatiedatum of de verzenddatum is, lijkt mij niet zo spannend. Mensen, dus ook burgers e.d., zijn echter over het algemeen wel gewend dat er een datum staat en het zal vreemd over komen als er helemaal geen datum staat. Het wordt ook vaak gebruikt als referentie in daaropvolgende correspondentie ("Ik reageer naar aanleiding van uw schrijven op d.d. ...").
Daarnaast zou ik bij besluiten bij de handtekening wel een datum plaatsen wanneer de handtekening is gezet. Mogelijk kunnen hier namelijk rechten en plichten aan ontleend worden.
Overigens is het raadzaam om wel in het registratiesysteem (DMS o.i.d.) vast te leggen wanneer een brief is opgesteld en wanneer het is verzonden. Als er later (juridisch) gedoe ontstaat, dan heb je deze gegevens nodig om na kunnen gaan wat er gebeurd is.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door