NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Tags:
@Chantal, nog een aanvullende vraag, wil je ook criteria over wat je wel of niet gedigitaliseerd wil hebben of alleen eisen aan de digitale bestanden ? Vaak is veel voorwerk vereist om dergelijke analoge bestanden te kunnen digitaliseren.
Bij milieuvergunningen kan kleur ook een rol spelen.
@Chantal, nog een aanvullende vraag, wil je ook criteria over wat je wel of niet gedigitaliseerd wil hebben of alleen eisen aan de digitale bestanden ? Vaak is veel voorwerk vereist om dergelijke analoge bestanden te kunnen digitaliseren.
Bij milieuvergunningen kan kleur ook een rol spelen.
Deze indeling is in december 2007, dus nog voor de huidige selectielijst gebruikt voor het standaardiseren van de analoge dossiers alvorens die te gaan digitaliseren:
Permanent te bewaren (B)
Vernietigbare stukken (V)
Algemeen:
Voor stukken betreffende handhaving en toezicht van ná 1975 geldt: V 30 jaar na melding c.q. na vervallen vergunning.
Specifiek:
@Chantal,
In Tilburg hebben we eerder het milieuarchief gedigitaliseerd (zie ook de stukkenlijst van Yvonne Welings hieronder), echter zonder vervanging toe te passen! Niettemin denk ik dat ik je wel een aantal tips zou kunnen geven:
en zo zijn er waarschijnlijk nog wel wat meer zaken te noemen. Neem gerust contact met met op via een pb voor specifieke informatie.
Bedankt Mart, voor het delen van deze ervaring !
Zorg voor een telling van de inhoud van het archief die representatief is voor het geheel. Verlaat je niet op het inschattingsvermogen van dienstverleners op dit terrein. Dus geef de potentiële opdrachtnemers een reëel overzicht van wat er verwacht mag worden aan te scannen meters. Hierdoor is het vele malen eenvoudiger een goed vergelijk te maken tussen de verschillende aanbieders en kom je zelf niet voor verassingen door inschattingsfouten van de aanbieders.
Dus het gemiddelde aantal per meter van:
Bepaal op wel niveau de dossiers digitaal opgeleverd moeten worden:
Stel vast of van de dossiers al metadata in digitale vorm aanwezig is -bijvoorbeeld vanuit een registratiesysteem of een DMS- en op welk niveau dat te koppelen is aan de hiervoor genoemde opleveringsbestanden. Geef aan welke van deze data ook in geprinte of geschreven vorm op de dossiermappen aanwezig is en in welke vorm (handgeschreven, getypt, barcode etc.)
Bedenk wat je wil doen met al aanwezige metadata op documentniveau als niet gekozen wordt voor bestandsvorming op documentniveau (bijvoorbeeld uitprinten per dossier en mee laten scannen).
Verplicht de opdrachtnemer om de uitslagen van zijn kwaliteitscontroles en de eventueel daarop volgende acties mee op te laten leveren met de op te leveren productie.
Leg van tevoren vast op welke kwaliteitsaspecten gecontroleerd moet worden en wat een aanvaardbaar foutcriterium is.
Leg vast hoelang de dossiers voor de scanning uit huis mogen zijn en hoe eventuele spoed-opvragingen gedaan kunnen worden.
Vervanging/substitutie.
Over de relatie tussen scanning en de handreiking heb ik bij het regionaal archief Tilburg onlangs een workshop gegeven, deze workshop kun je hier bekijken http://www.slideshare.net/oosterom/ambtenaar-20-vervanging-en-het-n...
Bij verdere vragen, voel je vrij om me een PB te sturen.
met vriendelijke groet
Leon van Oosterom
Chantal, misschien is deze link ook interessant: http://www.rud10.nl/page/bieb
Hij gaat weliswaar niet over het scannen en substitueren van archiefbescheiden, maar wel over de informatievoorziening van de omgevingsdienst. Onder andere het zaakgericht werken komt aan bod.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door