Collegebesluit bij uitzondering (actief) openbaar maken in kader van Woo?

Hoi allen, de Woo gaat uit van actieve openbaarmaking van documenten. H5 bevat de uitzonderingen hierop. Ik neem aan als een gemeente documenten niet actief openbaar maakt zij een collegebesluit moet nemen en dit moet motiveren. Of volstaat een berichtgeving naar de verzoeker met een motivatie. Graag verificatie of het nemen van een collegebesluit klopt. Just checkin'

Weergaven: 253

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

in de handreiking lees ik dat wat precies moet worden verstaan wat wordt begrepen welke documenten vallen onder de formele besluitvorming wellicht verduidelijkt wordt tijdens de behandeling in de Eerste Kamer. Vanaf 3.4.3 worden de documenten geduid in de handreiking. 

Handreiking%20Van%20Wob%20naar%20Woo.pdf 

k moet eerlijk zeggen dat ik de behandeling op 6 april niet heb gevolgd. Goede vraag voor 22 april.

Zie net het verslag voorbij komen: https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20210413/voorlopig_verslag

Niet echt antwoorden, nog meer vragen:

Artikel 3.1 Woo gaat uit van openbaarmaking uit eigen beweging. Dit hoeft niet als dit zonder
onevenredige inspanning of kosten redelijkerwijs mogelijk is. Is dat niet juist het grote probleem van de
toekomst, namelijk dat er discussie zal ontstaan zodra op basis van deze overweging besloten wordt om
niet tot openbaarmaking over te gaan, zo vragen de leden van de SGP-fractie.
Dit klemt te meer daar wordt gesteld dat het bestuursorgaan bij een gedeeltelijke niet-openbaarmaking
hiervan mededeling doet gelijktijdig met de openbaarmaking. Zal dit geen extra onduidelijkheid
teweegbrengen?
Ook wordt een lange lijst van documenten genoemd die uit eigen beweging openbaar moeten worden
gemaakt, zoals bijvoorbeeld agenda’s en besluitenlijsten van vergaderingen van de ministerraad,
gedeputeerde staten, colleges van burgemeester en wethouders en dagelijkse besturen van
waterschappen en dagelijkse besturen van openbare lichamen als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke
regelingen. Hoe verhoudt zich dit tot de vertrouwelijkheid die soms nodig is in de diverse colleges?

@Yvonne ook voor mij met aanvullende info toch nog onduidelijk:  pagina 30 van de handreiking zegt het volgende: 

3.8 Mededeling niet-openbaarmaking (artikel 3.3, achtste lid, Woo)
Bestuursorganen zijn niet verplicht de in artikel 3.3, tweede lid, Woo genoemde documenten zonder meer volledig openbaar te maken. Indien de in de artikelen 5.1 en 5.2 Woo genoemde belangen zich daartegen verzetten, moet of kan openbaarmaking (al dan niet gedeeltelijk) achterwege blijven. In geval van (gedeeltelijke) niet-openbaarmaking moet het bestuursorgaan daarvan mededeling doen, gelijktijdig met de openbaarmaking of, in het geval van gehele niet-openbaarmaking, op het tijdstip waarop de openbaarmaking zou hebben plaatsgevonden. Zo’n mededeling hoeft, zo menen wij, niet van een uitgebreide motivering te worden voorzien.
Een verwijzing naar de relevante onderdelen van de artikelen 5.1 en 5.2 Woo zou moeten volstaan.
Als een derde toch meent dat de niet-openbaar gemaakte informatie openbaar moet worden, dan kan hij of zij een verzoek doen als bedoeld in artikel 4.1 Woo en dan zal in een eventueel afwijzend besluit de weigering nader moeten worden gemotiveerd. Denkbaar is ook dat bij bepaalde categorieën wordt volstaan met een generieke toelichting om te voorkomen dat telkens opnieuw dezelfde mededeling wordt gedaan.
En daarop volgend:
3.9 Mededeling niet-openbaarmaking is niet appellabel
De naleving van de actieve openbaarmakingsplicht kan niet als zodanig bij de rechter worden afgedwongen. Daarmee is het een inspanningsverplichting van het betreffende bestuursorgaan. Wanneer een burger toegang wil tot informatie die al via actieve openbaarmaking toegankelijk had moeten zijn, moet de burger alsnog een verzoek tot openbaarmaking indienen. Het is niet mogelijk bezwaar te maken of beroep in te stellen tegen het niet actief openbaar maken van informatie.
Misschien dat een collegebesluit van geval tot geval kan verschillen en wel of niet nodig is. Dit alleen als vooraf een verzoek tot openbaarmaking is binnengekomen welke is afgewezen (?)
Een mededeling van actieve openbaarmaking wordt gelijkgesteld met een besluit (art 3.1.4 Woo)
Sprake  moet zijn van publieke informatie (gelegen in documenten die verband houden met de publieke taak en dat belangen als bedoeld in art 5.1 van de Woo een rol spelen.
Publieke Informatie : Alle bij een orgaan, persoon of college berustende informatie is publieke informatie, tenzij het privaatrechtelijke rechtspersonen zijn die met openbaar gezag zijn bekleed. In die gevallen is de Woo slechts van toepassing op de informatie die betrekking heeft op de uitoefening van dat publieke gezag.



Yvonne Welings zei:

in de handreiking lees ik dat wat precies moet worden verstaan wat wordt begrepen welke documenten vallen onder de formele besluitvorming wellicht verduidelijkt wordt tijdens de behandeling in de Eerste Kamer. Vanaf 3.4.3 worden de documenten geduid in de handreiking. 

Handreiking%20Van%20Wob%20naar%20Woo.pdf 

k moet eerlijk zeggen dat ik de behandeling op 6 april niet heb gevolgd. Goede vraag voor 22 april.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden