NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
BVO%20Bijlage%204b%20Reglement%20Informatiebeheer%20BVO.pdfGR BVO
Sinds 1 januari 2015 is de wet op de gemeenschappelijke regelingen aangepast. Naast de oude (zware) gemeenschappelijke regeling kennen we sindsdien een bedrijfsvoering organisatie (art. 8, derde lid Wgr). Uitsluitend colleges van B. en W. kunnen deelnemen aan deze bedrijfsvoeringsorganisatie, een rechtspersoon uitsluitend ter behartiging van de sturing en beheersing van ondersteunende processen en van uitvoeringstaken van de deelnemers.
De bedrijfsvoeringorganisatie heeft rechtspersoonlijkheid en kan dus “deelnemen aan het handelsverkeer”, dat wil zeggen overeenkomsten sluiten en personeel in dienst nemen. Een lichte gr kon dit niet. De taken van de bedrijfsvoering organisatie dienen te liggen in het uitvoerende, organisatorische kader. Wanneer er sprake is van raadsbevoegdheden, is alleen de zware gemeenschappelijke regeling toe te passen.
Besluit Informatiebeheer
Het is aan gemeenteraden om archiefverordeningen vast te stellen. Het is aan te raden dat een GR BVO wel een Besluit Informatiebeheer vast stelt. Op zoek naar een dergelijk besluit voor een BVO trad ik in contact met Henk Sligman met de vraag of het dergelijk besluit ter kennisname op BREED mochten plaatsen. Die medewerking werd direct toegezegd evenals die van Douwe Boersma. Omdat het in mijn optiek toch wel nieuw is dat er op dit gebied al een besluit is geformuleerd, is het extra verheugend dat we als lezers van BREED hier kennis van kunnen nemen. Naast de toelichtende leeswijzer zelf is bestand van het Reglement zelf geupload.
Leeswijzer Reglement Informatiebeheer BVO Jeugdzorg IJsselland 2015
Korte toelichting
Het Reglement Informatiebeheer legt de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van informatie vast. Het Reglement benoemt verantwoordelijkheden ten aanzien van het informatiebeheer van de diverse actoren binnen de organisatie. Dit is van belang om de goede, geordende en toegankelijke staat van tijdelijk en permanent te bewaren informatie te kunnen waarborgen. Daardoor zal de BVO de rechtmatigheid van haar handelen kunnen verantwoorden en haar bedrijfsvoering effectief kunnen ondersteunen. Dan zijn er nog twee vraagstukken die in 2016 uitgewerkt moeten worden, namelijk:
- Welke ondersteuning is , buiten de archivarisfunctie , nog nodig voor een adequate informatiehuishouding?
- Welke ondersteuning is eventueel nodig voor een adequate digitale archieffunctie?
Uiteraard zal de uitwerking van deze vragen ook afhangen van de uitkomsten van het evaluatie onderzoek naar de regionale samenwerking.
De hoofdthema’s zijn:
- Het (digitaal) informatiebeheer van de BVO Jeugdzorg IJsselland is beschreven;
- DVO gemeente Deventer met de BVO Jeugdzorg IJsselland betreffende de archivarisfunctie;
- Voor het correcte beheer volgens artikel 20, GR BVO Jeugdzorg IJsselland zijn middelen nodig. Voorstel
Het Reglement Informatiebeheer Bedrijfsvoeringsorganisatie Jeugdzorg IJsselland 2015 vast te stellen;
Tags:
Indien er mensen zijn die meer willen weten over mijn acties en resultaten, ben ik rechtstreeks bereikbaar via dh.sligman@deventer.nl of 06-51011486
Ik ben nu bezig met het volgende reglement op te stellen, ditmaal voor GR BVO Sallcon BV.
Het begint dus (bestuurlijk) vruchten af te werpen.
Reglementeren van keteninformatiebeheer komt ook uitdrukkelijk aan de orde in het advies van de Raad voor Cultuur en de Raad voor het Openbaar Bestuur richting verantwoordelijke ministers en in het verlengde daarvan de decentrale overheden.
Zie: https://www.cultuur.nl/upload/documents/tinymce/Het-puberbrein-van-de-overheid-webversie.pdf
Enkele citaten:
-De informatiehuishouding van de overheid is sterk in beweging. Overheidsorganen raken steeds meer verknoopt en informatie wordt vaak gedeeld tussen verschillende partners in een keten. Daarmee worden de risico’s op informatie-verlies, onzorgvuldige of juist overcomplete archivering groter.
-Er wordt stelselmatig te weinig en te laat nagedacht over de informatieafhankelijkheid die samenwerking in ketens met zich mee brengt. De raden dringen erop aan dat informatiebeheer en archivering geherwaardeerd en geherstructureerd worden.
- advies RvC en RvOB: Dring er bij de provincies op aan om de interbestuurlijke toezichthouders prioriteit te latengeven aan onderzoek naar archivering van informatie bij ketensamenwerking en vraag provincies, gemeenten en waterschappen om deze prioriteit ook te stellen voor de interne toezichthouders.
Follow up
Quick scan gehouden op de informatiehuishouding van een BVO t.b.v. 11 gemeenten.
"Kleine" verrassing was dat er in anderhalf jaar tijd 5,2cm!!! papieren archief is gevormd.
Het aantal Gb "archief" wordt nu nog onderzocht.
Verder: met een omzet van 100 miljoen was er geen enkele digitale of papieren "factuur" zoals we die van oudsher zouden herkennen aanwezig.
Kortom: De BVO is een "digitaal werkende" entiteit :-)
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door