Welke collega heeft er al eens nagedacht over het archiveren van het berichtenverkeer via de Knooppuntdiensten (ook wel GGK genoemd) van het Inlichtingenbureau.

Het GGK is een onderdeel van de infrastructuur voor gemeenten, zorgaanbieders en andere ketenpartners. Het knooppunt maakt het uitwisselen van berichten over Wmo en Jeugdhulp makkelijk en veilig. Voor mij is de vraag of meer collega overheden zich druk maken over de archivering van de berichten naar ketenpartners.

In mijn ogen zijn het namelijk documenten zoals opdrachtverstrekkingen en bevestigingen die we versturen en ontvangen en derhalve onder de archiefwet vallen.

Zie ik nu een uitdaging, of ben ik te diep aan het nadenken?

https://www.visd.nl/GGK

Weergaven: 358

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Goede vraagstelling, die ik laatst in een ander verband ook voorbij hoorde komen. Tot voor kort ontving de burger/ondernemer een brief van de overheid per post en dat postverkeer is vervangen door een digitale versie. In de eerste situatie is de burger/ondernemer zelf verantwoordelijk voor het bewaren van de informatie. De overheid beheert het eigen archief en is niet verantwoordelijk of die burger wel of niet de informatie bewaart. Die informatie, die digitaal beschikbaar is voor de burger/ondernemer blijft een x periode in de berichtenbox staan. Dat zien we ook bij het OLO. De verantwoordelijkheid van de burger is niet veranderd in de digitale wereld.
Dat geldt ook voor ketenpartners, wie is verantwoordelijk voor welke informatie ? Daar zullen vastraken over moeten worden gemaakt.
De selectielijst is niet van toepassing, maar wat is een redelijke termijn om die informatie digitaal beschikbaar te houden ? Informeel heb ik begrepen dat om die termijn te bepalen een onderzoek loopt. Mocht ik meer horen, dan laat ik dat zeker weten, hopelijk anderen ook.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden