NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
De laatste jaren is er al veel gediscusieerd en gegevens uit gewisseld hoe je websites archiveert en de overheid is, op grond van de archiefwet, begonnen met zijn eigen websites te archiveren. Als Regionaal Historisch Centrum staan we nu voor de vraag welke particuliere websites gaan we of willen we archiveren.
Tenslotte bewaren we ook de archieven van stichtingen, verenigingen, bedrijven maar ook lokale kranten. Dus logisch ook de websites. Maar alle websites gaat niet hoe selecteer je en op grond van wat? Dezelfde criteria als voor de gewone archieven? Welke organisatie heeft zijn/haar beleid al "op papier" gezet?
Tags:
Beste Cees, Wij hebben goed contact met de KB, die al verschillende websites van Tilburgse particuliere instellingen archiveren. Tilburgse kranten worden ook via de website van de KB Delpher beschikbaar gesteld.
Jolanda en Yvonne, bedankt voor de informatie.
Ik was zelf ook op de studiedag en had toen ook al de indruk dat er nog geen eenduidig beleid is.
Met de grote waarschijnlijkheid dat dit er ook niet kan komen door de vele verschillende invalshoeken, zoals Jolanda omschreef.
Mijn collega's zijn bang dat wij "zelf het wiel uit moeten vinden" terwijl andere dit ook doen.
Ik denk dat het op doen van eigen ervaring in dit stadium echter onvermijdelijk is.
Op de site van RHC Groninger Archieven staan hun Criteria Webarchief Groningen.
Op informatie2020 is er sinds kort een kennisplatform webarchivering, ook een goede plek voor je vragen.
https://informatie2020.pleio.nl/groups/profile/48637242/kennisplatf...
In de praktijk ervaring opdoen is inderdaad zeer leerzaam, zo hebben we bij het Regionaal Archief Nijmegen ook ervaren met een scrumproject hierover. Daar volgt binnenkort meer informatie over.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door