NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Binnen de werkgroep kwaliteit borgen in DMS van de SOD heb ik een eerste opzet gepresenteerd voor de opzet van een Baseline+ (informatiehuishouding) voor gemeenten.
Deze opzet maak ik binnenkort beschikbaar via Google docs zodat gemeente DIV-ers er naar kunnen kijken. Of beter nog, toevoegingen, bewerkingen en suggesties kunnen doen. De redactie van de Baseline+ bestaat uit de deelnemers aan de werkgroep kwaliteit borgen in DMS.
Op 17 maart 2011 hopen we als werkgroep op de bijeenkomst van de Kwaliteitsgroep van de SOD in Woerden de eerste resultaten te kunnen presenteren.
Het uiteindelijke doel is om een compleet ingevulde praktisch toepasbare Baseline+ te realiseren. Ambitieus? Jazeker! Haalbaar? Ja: met hulp van alle DIV-ers uit gemeenteland kunnen we tot iets moois komen. Een model dat praktisch inzetbaar kan zijn.
Waar staat de + voor bij de Baseline+ voor gemeenten?
De + staat voor een aantal extra elementen:
- invoeging/integratie/koppeling Rodin (Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer)
aan onderdelen van de Baseline+;
- puntenscore / vaststelling ambitieniveau: in hoeverre wordt voldaan aan de baseline+ en waar willen we uitkomen;
- praktische toepasbaarheid: uitwerkvragen per onderdeel, wat moet er gerealiseerd
zijn/worden;
- risico-analyse en urgentiebepaling: welke risico's zijn er en hoe urgent zijn deze;
- acties: uitwerking mogelijke acties om risico's tegen te gaan;
- Relevantie: hoe relevant zijn de risico's/oplossingen voor de organisatie;
- Tijdplanning/tijdframe: wanneer moet er actie ondernomen worden nu, (n)ooit;
- Prioriteitsbepaling/weging risico's en overzicht totaal risiconiveau.
Beoogde producten:
- Baseline+
- Toelichting op de Baseline+
- Risicomatrix
- Baseline+ Deming cirkel met toelichting
Via deze discussie laat ik weten wanneer de 0.2 versie via google docs beschikbaar komt.
Met vriendelijke groet,
Jinne Stienstra
Tags:
Google Docs, hoe 2.0! :-)
Houd ons zeker op de hoogte, Jinne!
Zodra er ontwikkelingen zijn, zal ik die zeker melden. Eerst zal ik versie 0.1 moeten ombouwen tot een meer praktisch document. Zodra dat gedaan is wordt deze omgebouwde (0.2) versie beschikbaar gesteld zodat DIV-ers uit gemeenteland naar hartelust mogen aanvullen/meewerken. Een concept-toelichting zal niet veel later volgen.
Dus 2.0(-werken)? Inderdaad, eens kijken hoe ver we komen met DIV-crowdsourcing / DIV - wisdom of crowds om in dezelfde terminologie te blijven.
Marco Klerks zei:
Google Docs, hoe 2.0! :-)
Houd ons zeker op de hoogte, Jinne!
Het is mijn bedoeling om de meest actuele versie van de Baseline voor gemeenten aan te vullen tot een praktisch hanteerbaar + model. Wat die aanvullingen zijn heb ik hierboven al aangegeven. Waar mogelijk wordt Rodin in de tekst geïntegreerd. De Baseline+ gaat uiteindelijk niet een één op één versie worden door deze integratie.
We hebben als werkgroep pogingen gedaan om de laatste stand van zaken m.b.t. de "normale" Baseline Informatiehuishouding voor Gemeenten boven water te krijgen. Echter, alle pogingen leverden tot op heden niets op.
Wat ik heb begrepen is dat Kees Duivelaar er niet (meer) actief mee bezig is. Een naam die we nog doorkregen was Adri(e) Spruit.
@Jinne,
Hartelijke groet
Yvonne Welings
Feedback versie mei 2010:
Algemene indruk
Heb zojuist nog even de baseline doorgenomen. Globaal lijkt het voornamelijk een 'zoek en vervang' oefening geweest ten aanzien van de Rijks baseline. Gedeeltelijk is dat te verklaren , al zijn er volgens mij toch ook wel andere invalshoeken (aanvullingen) - specifiek voor gemeenten - te bedenken.
Voorbeelden onder 2.2 Informatie op orde. De Algemene Rekenkamer rapporteert over het algemeen niet over gemeenten en de erfgoedinspectie werkt voor de rijksoverheid. De gemeentearchivaris en provinciale archiefinspecteur rapporteren aan colleges.
Uitgangspunt baseline
In het MT-statement wordt er voetstoots vanuit wordt gegaan dat de informatievoorziening bij gemeenten - evenals bij het rijk - 'verre van op orde is'. Hoewel hier ongetwijfeld een kern van waarheid in zal zitten, wordt dit niet rechtstreeks ondersteund door onderzoek waarnaar wordt verwezen (zoals in geval van Informatie op orde).
Daarbij kan ik dit vanuit mijn praktijk niet bevestigen. Ik werk voor twaalf gemeenten en bij slechts twee gemeenten is er sprake van een geringe achterstand van overbrenging. De gemeente Tilburg heeft al haar overheidsarchieven tot 1997 in goede en toegankelijke staat overgebracht. Bij vrijwel elke gemeente wordt goed beleid ontwikkeld.
Doelgroep baseline
Voor wie is de baseline geschreven, voor beleidsmakers, colleges, DIV/ICT medewerkers, auditors, externe toezichthouders ? Er wordt iets gedaan, maar de conclusies geven niet aan wat er wordt gedaan en hoe.
Ook hier kan ik vanuit mijn professie aangeven dat er sterke behoefte is aan richtlijnen/ know how om de transitie van analoog naar digitaal vorm te geven. Deze richtlijnen voldoen niet aan deze behoefte. De introductie van wet- en regelgeving vanuit VROM zoals de Wro / WABO werkt zeer belastend op de vele DIV/ICT medewerkers en toezichthouders van gemeenten. Iedere gemeente lijkt zijn eigen wiel uit te moeten vinden, dat onnodig de schatkist belast.
Verantwoordelijkheden ook in relatie tot de gevolgen commissie Oosting
Zonder meer wordt de verantwoordelijkheid voor de duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid van informatie - namens het college - belegd bij het lijnmanagement.
De Commissie Oosting heeft in haar rapport Van Specifiek naar Generiek uit september 2007 bepleit voor afschaffing van het specifiek interbestuurlijk toezicht in de Archiefwet.
Het huidige archieftoezicht op toezicht en beheer zal worden vervangen door generiek provinciaal toezicht en door horizontale verantwoording en kwaliteitsborging. In de baseline lees ik alleen de toezichtfunctie van de provincie terug, dat terwijl het gemeentelijk toezicht het eerste vangnet is.
Het is stuk lijkt niet actueel in deze. Wie is bijvoorbeeld de extern toezichthouder bij 5.1 ? De gemeentearchivaris ?
7.5 het zwaartepunt van de provinciale beleidsregel vervanging ligt bij de gemeentearchivaris, die moet toetsen.
@Jinne,
- geweldig initiatief !!! Ik werk er graag aan mee.
- Kees Duijvelaar heeft inderdaad een andere functie aanvaard en is secretaris van de NUP geworden. Kees is lid van deze community, je kan even vragen naar de actualiteit. Adrie Spruijt is echt bezig met de ICT architectuur voor KING. Je zou ook bij Jamil Jawad van de VNG kunnen informeren. Ik zal hem ook voor BREED uitnodigen.
- Er zijn nl. al meerdere versies van de basline, die van mei en later een aangepaste in september. Op de versie van mei heb ik de volgende feedback gegeven, misschien kan je er wat mee ?
Hartelijke groet
Yvonne Welings
Feedback versie mei 2010:
Algemene indruk
Heb zojuist nog even de baseline doorgenomen. Globaal lijkt het voornamelijk een 'zoek en vervang' oefening geweest ten aanzien van de Rijks baseline. Gedeeltelijk is dat te verklaren , al zijn er volgens mij toch ook wel andere invalshoeken (aanvullingen) - specifiek voor gemeenten - te bedenken.
Voorbeelden onder 2.2 Informatie op orde. De Algemene Rekenkamer rapporteert over het algemeen niet over gemeenten en de erfgoedinspectie werkt voor de rijksoverheid. De gemeentearchivaris en provinciale archiefinspecteur rapporteren aan colleges.
Uitgangspunt baseline
In het MT-statement wordt er voetstoots vanuit wordt gegaan dat de informatievoorziening bij gemeenten - evenals bij het rijk - 'verre van op orde is'. Hoewel hier ongetwijfeld een kern van waarheid in zal zitten, wordt dit niet rechtstreeks ondersteund door onderzoek waarnaar wordt verwezen (zoals in geval van Informatie op orde).
Daarbij kan ik dit vanuit mijn praktijk niet bevestigen. Ik werk voor twaalf gemeenten en bij slechts twee gemeenten is er sprake van een geringe achterstand van overbrenging. De gemeente Tilburg heeft al haar overheidsarchieven tot 1997 in goede en toegankelijke staat overgebracht. Bij vrijwel elke gemeente wordt goed beleid ontwikkeld.Doelgroep baseline
Voor wie is de baseline geschreven, voor beleidsmakers, colleges, DIV/ICT medewerkers, auditors, externe toezichthouders ? Er wordt iets gedaan, maar de conclusies geven niet aan wat er wordt gedaan en hoe.
Ook hier kan ik vanuit mijn professie aangeven dat er sterke behoefte is aan richtlijnen/ know how om de transitie van analoog naar digitaal vorm te geven. Deze richtlijnen voldoen niet aan deze behoefte. De introductie van wet- en regelgeving vanuit VROM zoals de Wro / WABO werkt zeer belastend op de vele DIV/ICT medewerkers en toezichthouders van gemeenten. Iedere gemeente lijkt zijn eigen wiel uit te moeten vinden, dat onnodig de schatkist belast.
Verantwoordelijkheden ook in relatie tot de gevolgen commissie Oosting
Zonder meer wordt de verantwoordelijkheid voor de duurzame toegankelijkheid en betrouwbaarheid van informatie - namens het college - belegd bij het lijnmanagement.
De Commissie Oosting heeft in haar rapport Van Specifiek naar Generiek uit september 2007 bepleit voor afschaffing van het specifiek interbestuurlijk toezicht in de Archiefwet.
Het huidige archieftoezicht op toezicht en beheer zal worden vervangen door generiek provinciaal toezicht en door horizontale verantwoording en kwaliteitsborging. In de baseline lees ik alleen de toezichtfunctie van de provincie terug, dat terwijl het gemeentelijk toezicht het eerste vangnet is.
Het is stuk lijkt niet actueel in deze. Wie is bijvoorbeeld de extern toezichthouder bij 5.1 ? De gemeentearchivaris ?
7.5 het zwaartepunt van de provinciale beleidsregel vervanging ligt bij de gemeentearchivaris, die moet toetsen.
Adrie Spruijt is echt bezig met de ICT architectuur voor KING.
Vanaf nu zijn de eerste conceptdocumenten van de Baseline+ voor gemeenten beschikbaar via Windows Live Office. Wil je de documenten inzien of zelfs meehelpen om de baseline+ verder in te vullen/vorm te geven? Stuur dan een e-mail met het verzoek om documenten te mogen inzien of te mogen bewerken naar: baselineplusgemeenten@hotmail.nl
Je gegevens worden niet aan derden verstrekt.
Het eerstvolgende document dat op de publicatieplanning staat is een uitgebreidere toelichting op de Baseline+.
Met vriendelijke groet,
Jinne Stienstra
Ter informatie voor geïnteresseerden: op 17 maart a.s. is er een themabijeenkomst over de Baseline en Baseline+ van de SOD Kwaliteitsgroep in Woerden. Meer informatie is te vinden in de bijlage.
Dank je voor je reactie. Ik was er van op de hoogte en ik heb als trekker van de Baseline+ een uitnodiging gehad om in de projectgroep Baseline DIV van KING deel te nemen. Uiteraard heb ik de uitnodiging aangenomen. Voor de samenwerking en afstemming is dit een prima zaak. De groep van de Baseline+ heeft inmiddels ook een planning die ik binnenkort hier zal plaatsen. Het beoogde einddoel is om de (baseline)+ resultaten op termijn (2012) over te dragen.
Yvonne Welings zei:
KING neemt ook het initiatief tot een baseline voor gemeenten, zie deze link.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door