NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
Sinds 1 april 2023 heeft de gemeente Zevenaar een externe Rekenkamer met externe leden n.a.v. de Verordening gemeentelijke Rekenkamer. De ambtelijk secretaris is bij ons gekomen met de vraag over wie en hoe er voor de externe Rekenkamer gearchiveerd moet worden.
De Rekenkamer staat nu los van zowel de gemeente als de raad en is dus een heel ander orgaan. Daarentegen is de ambtelijk secretaris wel iemand van de Griffie en is de Rekenkamer ontstaan door een verordening die gewijzigd kan worden.
Is er een gemeente die hier al duidelijkheid over heeft? Wie is er verantwoordelijk voor het archiveren van de stukken van de Rekenkamer (denk aan onderzoeksopdrachten, verslagen van vergaderingen, offertes, etc.)? En als de verantwoordelijkheid bij de gemeente ligt, hoe is dit vervolgens geregeld?
Tags:
Goede vraag. De vraag is m.i. of het een gemeentelijk orgaan is, ja of nee. Indien ja, valt het net als de griffie onder de verantwoordelijkheid van het college van B. en W.
Bij toeval las ik dat er veranderingen zijn met rekenkamers: Wettelijke rekenkamer voor alle gemeenten | VNG
Bij kleinere gemeentes is soms sprake van een gezamenlijke rekenkamer met meer gemeentes.
archief griffier - BREED - over de grenzen van informatie (breednet...
Hoewel het formeel geregeld kan zijn, is de praktijk soms wat weerbarstiger.
De rekenkamer word benoemd door de gemeenteraad. Tenminste dat geeft de Gemeentewet aan bij artikel 81a. Dan zou ik verwachten dat de archivering onder de zorg van B&W moet plaatsvinden.
Mijn vraag is dan of je het archiveren niet kunt mandateren aan de gemeente waar de rekenkamer haar hoofzitting heeft? Er zal wellicht een centrumgemeente aangewezen zijn.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door