In gemeente 's-Hertogenbosch zijn we bezig met de implementatie van een nieuw zaaksysteem. Zo'n systeem moet uiteraard ook beheerd worden, daarom is een collega bezig met het (organisatorisch) inrichten van het applicatiebeheer. Gisteren ving ik een gesprek hierover op. Zo'n onderwerp blijkt dan toch weer een stukje complexer te zijn dan ik dacht!

 

Ik vraag mij af, hoe hebben andere organisaties het applicatiebeheer ingericht? En hoe zijn de ervaringen hiermee?

 

P.S. Enige tijd geleden was er op de LinkedIn-groep "Zaak(systemen)" een stevige discussie of er überhaupt wel een rol voor DIV is weggelegd in het applicatiebeheer van zaaksystemen.

Weergaven: 662

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hallo Marco,

misschien een wat algemeen antwoord, maar er zijn internationale standaarden voor de inrichting van applicatiebeheer. Zie http://www.aslbislfoundation.org/. Een aardig startpunt waar je principes, maar ook templates voor SLA's en dergelijke vindt. 

Ben benieuwd of dit helpt.

Ivo

Hoi Marco,

 

Bij Moerdijk ligt het applicatiebeheer van het zaaksysteem/ Verseon nog in handen van DIV. Ik vraag me wel af of dit nog steeds de juiste plek is. Het systeem is in eerste instantie ingezet voor gebruik bij DIV (postregistratie, dossiervorming), maar het wordt op steeds meer andere plekken in de organisatie ingezet. 

Er is wat voor te zeggen om het beheer van een applicatie decentraal te houden, zolang die decentrale plek ook de enige plek is waar het systeem gebruikt wordt of waar de meeste gebruikers zitten. Applicatiebeheer in het algemeen hoort wat mij betreft bij ICT. Centrale plek waar systemen en applicaties beheerd worden, waar je zicht hebt op alle onderlinge koppelingen, waar je nauwer kunt samenwerken met andere systeem- en applicatiebeheerders, en waar ook (on)mogelijkheden van je netwerk vastgesteld kunnen worden.

Het lijkt me wel raadzaam om vast te stellen wat je onder applicatiebeheer verstaat. Spreek je over functioneel beheer en/of technisch beheer? En welke taken vallen onder functioneel cq. technisch beheer?

Dit geldt overigens voor alle applicaties binnen je organisatie, niet alleen voor een zaaksysteem.

 

Gr. Chantal

Het applicatiebeheer heb ik in het begin ondergebracht bij DIV. Maar wel direct afzonderlijk gehuisvest buiten DIV. Sinds ruim een jaar zijn de applicatiebeheerders incl ondergetekende als projectleider over gegegaan naar het team informatie en registratuur Hier vallen alle applicatiebeheerders onder en projectleiders ict gerelateerd. DIV wordt opgeheven de post gaat naar het kcc en de archiefmedewerkers gaan ook naar Informatie en registratie.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden