Onderdeel van het kwaliteitsyteem wat overheidsorganen moeten hebben is het bijhouden van een actueel, compleet en logisch samenhangend overzicht van de informatie, met een beschrijving van die informatie, de relatie met de werkprocessen waarop de informatie betrekking heeft, de vindplaats of de applicatie waarin de informatie is opgeslagen, de onderlinge relatie(s), de bewaartermijn en andere metadata noodzakelijk voor het beheer op de lange(re) termijn.

De vorm waarin je dit vastlegt is niet voorgeschreven. Praktisch en veel gebruikt hulpmiddel is  het model-DSP/I-navigator van de VNG uitgeverij.

Zijn er ook alternatieven beschikbaar of heeft iemand zelf iets ontwikkelt (bijv. een slimme Excel-sheet)? 

Weergaven: 1530

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

@Harry, De VNG heeft een opdracht verstrekt om art. 16 van de archiefregeling nader uit te werken. Wat houdt die regeling nu precies in?

Ik zal je vraag onder de aandacht brengen, inderdaad veel gemeenten kopen mede daarom de i-navigator.

 

 

Zie ook deze link, volgens mij is het echter net van start gegaan.

http://www.archief2020.nl/projecten/kwaliteitssysteem-digitaal-arch...

Is dat project niet opgegaan in DUTO?

@Mike, nee. DUTO is een generiek kader voor alle overheidsoverlagen, dat omgezet zou moet worden naar wet- en regelgeving. Hoe DUTO concreet te vertalen is volgens volgens mij nog niet duidelijk.

De uitwerking door Archief2020 heeft echt betrekking op art. 16 van de Archiefregeling 2010. De uiwerking zal wsl. niet systeemafhankelijk worden, lijkt mij ?

Ah nee, net verkeerd onthouden: ze zijn aangehaakt bij DTR (waar DUTO dan weer onderdeel van is)...

https://www.cs-vng.nl/media/240757/Kwaliteitssysteem_AIDO-congres_9...

Hoe dan ook, een kwaliteitssysteem is wel weer wat anders/alomvattender dan een DSP natuurlijk.

Als je het een hebt, heb je het ander voor een belangrijk deel ook. Zo bekeken zijn er dus alternatieven genoeg. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. 
Ik vraag me wel af wat de meerwaarde is of gaat worden van het project dat binnen Archief2020 opgezet wordt rondom art. 16 van de Archiefregeling. Zo zachtjesaan zijn er meer instrumenten en uitwerkingen dan archiefvormers :-)

@jack, geheel mee eens, wat is er bijvoorbeeld met de baseline informatiehuishouding gebeurd ? Die had heel eenvoudig als kapstok gebruikt kunnen worden.
Woon nu een studiemiddag bij het stadsarchief 's- Hertogenbosch. Wordt nu verteld dat toen de gemeente Nijmegen de baseline gemeentelijke huishouding wilde implementeren, kwaliteitszorg een van de speerpunten was. Kwaliteitszorg op alle processen wordt als te zwaar ervaren, daarom wordt gewerkt met risicoklassen.
Risicomanagement versus risico-analyse
Risicoklassen en beheersmaatregelen
Wie bepaalt uiteindelijk de risicoklassen en welke beheersmaatregelen worden genomen ?
Is het differentiëren van beheersmaatregelen wel efficiënt ?

Rotterdam koppelt beheersmaatregelen aan de risico's.

Beste Harry,

Misschien wat laat. Maar ja die is er zeker, vanuit de bedrijfsvoering / kwaliteitssystemen.

De I-Controler.

De basis daarvoor waren de zogenaamde kenniskaarten in Excel anno 2004. Dat is nu een professionele kernregistratie geworden.

Gr Klaas

Beste Harry,

De Digital Document Studio bevat een complete zaaktypencatalogus waarbij zowel traditionele metadataonderdelen uit o.a. het model DSP zitten, maar ook nieuwe items zoals workflow, statussen, documenttypen per zaaktype. Er is een werkende integratie aanwezig met o.a. Corsa, Verseon en Atos e-Suite die bij verschillende gemeenten is gebruik is.

Deze data worden gebruikt voor de eveneens aanwezige digitale postkamer, kwaliteitsbewaking Digitale Vervanging, eFormulieren, automatische emailregistratie enz.

Voor meer informatie zie www. ecmprosolutions.com

De vraag luidt letterlijk:

"Zijn er ook alternatieven beschikbaar of heeft iemand zelf iets ontwikkelt (bijv. een slimme Excel-sheet)? "

De gegeven reactie bevat, net als die van Klaas overigens, een passend antwoord op een uiterst legitieme vraag waar momenteel veel organisaties mee worstelen.

DSP uploaden is zeker niet het gezochte antwoord, men vraagt immers om een alternatief. Een concept uploaden is om technische redenen dan ook niet aan de orde.

Zoals Harry in zijn voorzet reeds aangeeft,  verschuift de focus van het "document" steeds meer naar de "zaak". Hierbij wordt het delen van objecten (afdelingen, documenten, processen, organisaties enz.) steeds belangrijker en zijn uniformiteit en conformeren kritische succesfactoren geworden. Dat betekent dat men af zal moeten stappen van de ontelbare deelverzamelingen van data verdeeld over meerdere applicaties. Sterker nog, het boeit de eindgebruiker en de burger helemaal niet waar men iets in opslaat, het gaat om het eenmalig correct vastleggen en verifieren van data. Hierbij is een top-down benadering aangewezen waarbij cruciale data (GBA, BAG, maar ook bijv. een Active Directory of ZTC enz.) gedeeld kan worden met afnemers. Een structuur met een vorm van "overerving" waarbij generieke data kan worden aangevuld met zaak-specifieke data ligt hierbij voor de hand. Uiteraard dient een dergelijk model te worden vastgelegd en beheerd.

De visie hierop dient dus zeker niet beperkt te blijven tot documenten, dossiers, archieven enz.

Het product waar je dit mee realiseert is niet voor iedereen even belangrijk, het gaat om de denkrichting en de hiermee gepaard gaande verandering voor de hele organisatie. Dit vergt een integrale aanpak.

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden