Goed idee om alleen elektronisch te publiceren ?

In het dorpje waar ik woon is de gemeente voornemens de gemeentelijke pagina's in het lokale suffertje weg te bezuinigen. Dit levert lokaal veel commotie op. De beoogde besparing is sec niet echt groot te noemen, iets van 50.000 euro. Alle publicaties worden digitaal gepubliceerd op mijn overheid en de verordening elektronisch bekendmaken wordt opnieuw vastgesteld.

De niet-digitale burger kan terecht bij het gemeentelijk contactcentrum of via wijkpleinen. Die niet digitale burger gaat het wel erg moeilijk krijgen, gaat die elke week bij de gemeente langs om alle publicaties te checken ? De overheid wordt er voor de niet digitale burger niet transparanter op. Niet iedere  gemeentelijke website, weer een digitaal kanaal, biedt voldoende informatie. Zelfs voor ons informatiewerkers blijft de overheid een ingewikkelde, zeker met alle verschillende lagen. Wanneer moet je als burger bij een gemeente aankloppen en wanneer bijvoorbeeld bij een omgevingsdienst ? Wie ooit een aanvraag via het OLO heeft gedaan weet dat een en ander niet eenvoudig is om in te vullen. Denk alleen maar aan de bestemmingsplantoets, dit is voor een meerderheid van burgers en ondernemers in Nederland hogere wiskunde. Wat is de betekenis van de algemene wet bestuursrecht als niet-digitale burgers niet over de juiste overheidsinformatie kunnen beschikken ? Wat als je de taal niet machtig bent ?

Nationale Ombudsman

Niet alleen oudere mensen maken zich zorgen. De nationale ombudsman heeft in 2013 laten weten van mening te zijn dat er naast de digitale manier altijd een tweede optie moet open blijven openblijven voor burgers om te communiceren met de overheid. Vooral zwakkere groepen in de samenleving zouden de dupe kunnen worden van de voortgaande technologische ontwikkelingen. "Er dreigt een tweedeling te ontstaan tussen burgers die wel in staat te zijn te communiceren met de overheid en degenen die dat niet kunnen. Er moet meer persoonlijk contact komen en meer maatwerk in bijzondere gevallen." Zijn rapport De burger gaat digitaal uit december 2013 zijn nog steeds actueel:

  • Structurele ondersteuning moet beschikbaar zijn om de toegang tot de overheid te waarborgen. Bij verdergaande digitalisering blijft er onvermijdelijk een groep mensen over voor wie de overheid juist minder of niet toegankelijk zal worden. Veel van deze mensen zijn - door een uitkering of toeslag - afhankelijk van de overheid effectieve mogelijkheid hebben om hun administratie situatie veilig te stellen. De digitale dienstverlening zoals die zich nu ontwikkelt, biedt mensen te weinig mogelijkheden om grip op hun administratieve situatie te ruime groep andere intermediairs houden. Zij hebben onvoldoende zicht op welke gegevens er over hen in de systemen staan en hebben te weinig mogelijkheden om fouten te herstellen.
  • Gerichte acties om het vertrouwen in de digitale overheid te versterken.Burgers blijken slechts beperkt vertrouwen te hebben in de manier waarop overheden met hun digitale gegevens omgaan en in de veiligheid van de digitale systemen van de overheid. Vertrouwen van burgers in de digitale overheidssystemen is een basisbehoefte om er volledig gebruik van te maken

Als je deze doelen als gemeente wil realiseren, kost dat snel meer dan 50.000 euro. Vertrouwen van burgers in een transparante overheid is van onschatbare waarde. Er zijn gemeenten, die in dit digitale tijdperk juist veel aandacht besteden en waarde hechten aan het persoonlijke contact met burgers en de burger hiermee echt centraal stellen.

Is de bibliotheek in deze geen laagdrempelige instantie dan een gemeentekantoor ?

Weergaven: 949

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Geen commotie over elektronisch bekendmaken in Oisterwijk

https://oisterwijk.raadsinformatie.nl/document/3981616/1/

 

Bij de gemeente Tilburg daarentegen wordt gekozen ook in het huis-aan-huisblad Stadsnieuws te publiceren om de volgende redenen:

constaterende dat:

‐ de verordening voorziet in het uitsluitend bekendmaken en kennis geven van beleidsregels, besluiten van algemene strekking etc. op elektronische wijze;

‐ de toelichting bij de verordening vermeldt dat er weinig interesse zou zijn in deze

officiële bekendmakingen;

‐ uw college voornemens is, het contract met Stadsnieuws te continueren maar de

ingekochte advertentieruimte anders wil invullen namelijk met algemene gemeentelijke berichtgeving;

‐ de kosten voor het elektronisch bekendmaken op 25.000 euro becijferd zijn;

de raad door het uitsluitend elektronisch publiceren ook geen totaaloverzichten meer beschikbaar heeft of kan raadplegen; overwegende dat:

- fouten in het systeem niet uit te bannen zijn, waardoor elektronische aanmelding op postcode de geïnteresseerden mogelijk niet bereikt; naast digitale bekendmaking, schriftelijke bekendmaking wenselijk blijft, omdatmomenteel nog te weinig mensen uit de doelgroep digitaal bereikt worden;

- schriftelijke bekendmaking geen extra kosten met zich meebrengt daar de al ingekochte ruimte bij Stadnieuws behouden blijft, maar alleen anders ingevuld wordt;

http://bis.tilburg.nl/upload/Raadsnotulen/2014/VerslagRaad20140519.... bekendmaken

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden