Beste,

Ik ben benieuwd of er collega's zijn die ervaring hebben met het digitaal informatiebeheer voor burgerzakenprocessen. Welke aandachtspunten of bijzonderheden zijn er bijvoorbeeld voor metadatering, migratie en opslag en inrichting van zaakgewijs archiveren. Wat ik weet is dat er bijvoorbeeld een uitzondering is op de overbrengingstermijn voor akten. Deze zijn 100 jaar fysiek op te vragen door de burger voor dat deze naar het stadsarchief gaan. 

Groet,

Daniëlla

Weergaven: 169

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Hoi Daniëlla,

Wat ik bij burgerzaken merk is dat zij heel veel fysiek doen. Burgers moeten zich vaak persoonlijk aan

de balie melden om formulieren in te vullen en brondocumenten in te leveren. Mijn gemeente is druk

bezig met de implementatie van Djuma en nu ben ik aan BZ gekoppeld. Samen met BZ moet ik er voor

gaan zorgen dat alle oude zaken in Mozard worden afgehandeld en dat dadelijk alle werkprocessen

digitaal gaan verlopen. Een uitdaging kan ik je wel vertellen.

Wat mij betreft zijn de akten van de burgerlijke stand de enige moeilijke factor. Deze moeten fysiek

opgemaakt en bewaard blijven en mogen niet vervangen worden.

Buitenlandse brondocumenten, waar Yvonne aandacht voor vraagt, moeten in een uiterste geval ook

fysiek bewaard blijven. Maar vaak is het zo dat de baliemedewerker de brondocumenten, na controle,

kopieert en er een stempeltje (afschrift als origineel met paraaf) erop zet. Dit document is in mijn

ogen prima te vervangen. De mogelijke echtheidsindicatoren zijn door het kopiëren toch verloren gegaan.

Langzaam maar zeker gaat het goed komen met BZ. Maar 100% digitaal.... Hmm die akten...

Groet Jan-Jaap

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Marco Klerks.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden