NETWERK VOOR DE INNOVATIEVE INFORMATIEWERKER
In de Telegraaf van 17 maart 2015 een kop 'Rel om digitaal archief 'met de subititel scannende overheid zet honderden banen op het spel. In het krantenartikel vallen woorden als broodroof, de kwestie is hoog gespannen.
Wat is er aan de hand, er heeft een aanbesteding plaatsgevonden door het Nationaal archief voor de digitalisering van de nationale en regionale archiefdiensten, de RHC's. Dat allemaal volgens de regels van het (Europees) aanbestedingsrecht. Het Nationaal Archief kwam eerder negatief in het nieuws in 2011 toen de inkoopdossiers niet in orde zouden zijn.link
Het zou vreemd zijn wanneer het Nationaal Archief met een dergelijke waarschuwing op zak, geen gewaarschuwde instelling zou zijn en de regels niet in acht zou nemen. Zou De Telegraaf de ingewikkelde regelgeving van het aanbestedingsrecht kennen ? In overheidsland worstelen we wat af met het fenomeen aanbesteding, die m.i. niet altijd gunstig uitwerkt bij de aanschaf van systemen en andere diensten. Scanbedrijven en leveranciers spannen ook steeds vaker rechtszaken aan, ik noem een recente over multifunctionals van de Universiteit van Utrecht link .
Nieuw in deze ontwikkeling is, dat er Kamervragen zijn gesteld op 10 maart 2015 door Erik Ziengs en Arno Rutte (VVD) aan de Minister van OC en W (link).Enkele vragen van de kamerleden zijn :
Vraag 5
Vindt u het digitaliseren van archieven een taak van de Belastingdienst? Voor welke specifieke digitaliseringstaken heeft de Belastingdienst dit grootformaat boekscanners nodig? Hoe verhoudt deze taak zich tot de kerntaken en prioriteiten van de Belastingdienst?
Vraag 7
Bent u van mening dat de overheid de digitalisering van de archieven efficiënter, op een kwalitatief hoger niveau en tegen een lagere prijs kan uitvoeren dan marktpartijen, die met elkaar concurreren om de economisch meest voordelige inschrijving via openbare aanbestedingen? Zo ja, kunt u toelichten wat hiervoor de onderbouwing is?
Tags:
en voor de volledigheid hier de link naar de kamervragen
In ieder geval waren de twee Telegraaf journalisten niet zo heel goed op de hoogte en haalden in ze in onze twitter discussie van alles door elkaar. Ze hadden een email gezien van rijksarchief Drenthe (ik denk aan scanbedrijf Xcargo) met dat ze daar niet in zee konden of mochten gaan met het bedrijf vanwege de afspraken om via Belastingdienst in Heerlen te scannen. Blijkbaar hebben de scanbedrijven de weg naar de Tweede Kamer (vragen VVD) en de Telegraaf gevonden.
Ben wel benieuwd hoe het qua aanbesteding zit...
@Eric, ga ik je volgende week een heleboel over kunnen vertellen.
Ook Binnenlands Bestuur bericht over de (onterechte) boosheid:
VNO-NCW en MKB Nederland zijn verbolgen over de plannen van de overheid om een eigen scanservice te starten voor het Nationaal Archief. Er worden zestien scanners gestald bij De Belastingdienst, die zo volgens de ondernemingsorganisaties bestaande gespecialiseerde bedrijven uit de markt drukt.
Misschien dat deze ophef leidt tot versoepeling van het Europees aanbestedingsrecht ?
Hoi Yvonne,
Ik reageer alleen even op het woordje "onterechte". Weet dat de commissie van aanbestedingsexperts -waar bezwaar tegen de aanbesteding was ingediend- inmiddels tot oordeel is gekomen dat de de aanbestedende partijen op grond van de aanbestedingsplicht Aw 2012 wel degelijk in strijd met de aanbestedingsplicht hebben gehandeld. Dus die commissie, die is samengesteld uit juridische experts op het gebied van aanbestedingsrecht vonden de boosheid niet zo onterecht.
Beste Jean-Luc
Die conclusie vond ik toen al iets te kort door de bocht en in deze samenhang zeker. Ik wil hier niet optreden als belangenverdediger van de servicebureau's, maar ik weet twee dingen nogal zeker over de activiteiten in Amsterdam. Ten eerste er zijn in de loop der jaren nogal wat aanbestedingen gedaan met maar één gunningscriterium en dat was prijs. Bij verschillende gelegenheden ben ik pleitbezorger geweest om de gunningscriteria voor dit soort werk evenwichtiger samen te stellen. Te vaak werden en worden alle risico's over de schutting gegooid van de aannemer. Het tweede punt is dat in Amsterdam de werkelijke kosten in mijn optiek niet transparant zijn. De voorgeschreven wijze van produceren levert een zeer arbeidsintensief proces en wordt uitgevoerd op het randje van wat technisch mogelijk is. Voor mij is het zeer de vraag of het nu werkelijk goedkoper wordt uitgevoerd, of dat er op het moment van die uitspraak meer sprake was van wishfull thinking.
Nogmaals ik benader dit niet uit verdediging voor de servicebureau's want ik weet dat er in Amsterdam het nodige is misgegaan, maar de werkelijkheid is vaak complexer dan in eerste instantie lijkt.
@Jean-Luc op zichzelf wel mee eens, maar het is een gegeven dat tarieven scherper zijn als er aanbesteed moet worden, er zou alleen niet alléén op prijs moeten worden geselecteerd, kijk naar een recente tender van Provincie Friesland daar telde de prijs slechts voor ik meen 30% mee en waren andere selectiecriteria zoals o.a. plan van aanpak en voldoen aan kwaliteitsnormen minstens zo belangrijk.
In het plan waarover in de Telegraaf is geschreven wordt er helemaal niet aanbesteed en als het belastingdienst-servicebureau niet hoeft aan te besteden, er sprake is van gedwongen winkelnering en dus niet hoeft te concurreren op prijs dan zal het de prijs kosten (investering in infrastructuur, apparatuur en bemensing) die het nodig heeft om de klus te klaren tegen de overeengekomen kwaliteits-eisen. Dat is de spagaat waar in het verleden veel service bureaus in terecht kwamen, het moest kwalitatief tot in perfectie zijn maar het mocht eigenlijk niets kosten. Die servicebureau's hebben dus niet de luxe dat kapitaalgoederen in bruikleen worden gegeven en dat hun personeel op de rijksbegroting van het ministerie van financiën terecht komt, zij hebben gewoon te maken met de afweging kan ik door nog iets scherper te calculeren mijn personeel aan het werk houden of moet ik ze naar huis sturen. Dat is dus het moment waarop je discussies kunt verwachten.
© 2024 Gemaakt door Marco Klerks. Verzorgd door